Alle van der Veen, Harm Zwanenburg, Jan Vroom, Piet Smid
Vrijdagochtend 19 juli 9.30 uur vertrokken we voor een 2-daagse trip naar Berlijn. Aangezien we vroeg (9:30) wilden vertrekken was Oedzen van der Galiën zo vriendelijk om even havenmeester te zijn.
We vlogen met de Sportcruiser PH-PJO en de Tecnam PH-4Q6. We hadden, naast een goed humeur en warme zomerse temperaturen, niet al te veel m.b.t. de tussenstops vooraf geregeld. We gingen het vanzelf wel zien en per tussenlanding bekijken.
Wel hadden wel als eindbestemming Schönhagen (EDAZ) gepland.
De eerste stop was in Damme (EDWC) voor een kopje thee/koffie.
We wilden op de tweede stop in Celle Arloh (EDVC) gaan lunchen. Bij aankomst in Celle Arloh werd de radio niet beantwoord, maar we zijn toch maar geland. Het veld en het restaurant gingen pas om 3 uur open… (Slechte vluchtvoorbereiding mannen…). Geen lunch helaas… Er kon wel getankt worden en een paar vriendelijke clubleden maakten koffie voor ons. Ook hebben we van Harm een foto gemaakt waarbij hij op een mooie ezel zit (of was het een Shetland pony 😉). Harms familie kon weer trots op hem zijn.
Vervolgens vlogen we door naar Stendal-Borstel (EDOV). Dit was ooit een groot militair vliegveld (baanlengte 2 km van beton) tijdens de Oost-Duitse periode.
Na een korte stop vertrokken we naar onze eindbestemming Schönhagen (EDAZ), een groot oud militair veld. Op dit mooie hele luxe grote veld in de buurt van Berlijn staan veel Cirrus toestellen (Cirrus dealer/onderhoud).
Er is veel bedrijvigheid o.a. zakenvluchten en er wordt veel gelest. Voor de landing en de overnachting daar waren we €12,99 per toestel kwijt.
Het Gästhaus op het vliegveld en het enige nabijgelegen hotel in Trebin waren helaas volgeboekt. We kwamen in het meest dichtbijgelegen IBIS Hotel op 20 km afstand van het vliegveld in de plaats Genshagen. Toen we de volgende ochtend weer terug wilden naar het vliegveld was het nog maar zeer de vraag of we een taxi konden krijgen. Door Corona, de jongere taxichauffeur generatie en Über waren de buitengebieden zoals dit voor de reguliere taxibedrijven niet meer interessant. Maar wij hadden heel veel mazzel en Jan vond nog een taxi die bereid was ons naar het vliegveld terug te brengen.
De terugreis ging via Ballenstedt (EDCB, de eerste stop). Hier zijn o.a. “Blockhütte” voor piloten en liefhebbers.
Vervolgens vlogen we door naar Höxter Holzminden (EDVI). De vlucht van Ballenstedt Harz naar Höxter-Holzminden gaat over een berggebied met een hoogste top
van 3100 ft. Het vliegveld Höxter-Holzminden ligt op een prachtig plateau van 1000 ft waar veel aan parachute springen en paragliding wordt gedaan.
Onze laatste stop was op Stadtlohn-Vreden (EDLS) waar de zeer geslaagde trip met een echte Duitse steak werd afgesloten. Om 17:00 waren we weer op Drachten geland.
Celle Arloh (EDVC)
Stendal-Borstel (EDOV)
Cirrus (hier maar 1 maar er stonden wel 15)
Hierbij de eerste nieuwsbrief voor jullie als gebruikers en vrijwilligers van Vliegveld Drachten. We willen dit medium gebruiken om jullie te informeren omtrent operationele zaken op het vliegveld. Op termijn zullen we deze nieuwsbrief ook gebruiken als safety bulletin, om bepaalde veiligheidszaken met betrekking tot het vliegveld specifiek of binnen de kleine luchtvaart in het algemeen onder de aandacht te brengen.
Tijdens en rondom de georganiseerde Fly-in hebben we zowel vanuit de havendienst als vanuit het bestuur met diverse betrokkenen gesproken over het aanpassen van het luchthaventerrein. De belangrijkste reden hiervoor is om het vliegveld voor te bereiden op de komende veiligheidscertificering als officieel luchthaventerrein. De inspectie (ILenT) stelt als voorwaarde dat er een duidelijke begrenzing bestaat tussenlandsideenairsideop het vliegveld. Voorts zijn we van mening dat deze aanpassingen een aantal zaken tussen gebruikers onderling en tussen gebruikers en havendienst verder verduidelijkt.
Deze windzak zal komen te staan op een stelconplaat die van oranje verf wordt voorzien en daarmee dient als deoranje markerzoals deze ook is toegezegd in de Commissie Regionaal Overleg (CRO) met de omgeving.
Het plan is ombegin juli met deze werkzaamheden te beginnen.
Aanpassing wetgeving luchthavenbrandweer
Begin juni zijn we door de Nederlandse Vereniging van Luchthavens geïnformeerd dat op 1 juli 2024 de “regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen” is gewijzigd betreft de bepalingen over luchthavenbrandweer.
In de wijziging is vastgelegd dat er alleen nog reddings- en brandbestrijdings-dienstverlening op luchthavens aanwezig dient te zijn tijdens vluchtuitvoeringen van commercieel luchtvervoer (commercial air transport operations). Reden voor het accepteren van een lager veiligheidsniveau voor operaties van general aviation (GA) door de internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) is dat er geen vergelijkbare zorgplicht is voor de inzittenden, zoals die wel bestaat voor de voor een ticket betalende passagiers en commerciële vracht in operaties van commercieel luchtvervoer. De verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de veiligheid van GA-operaties berust bij de vliegtuigeigenaar c.q. de piloot. Bij de beslissing om met een luchtvaartuig op een luchthaven te landen en te starten moet de gezagvoerder rekening houden met alle factoren, waaronder de faciliteiten en dienstverlening voor redding en brandbestrijding op de te gebruiken luchthaven. De verantwoordelijkheid van vliegveld Drachten betreft enkel het informeren van de luchtvarenden over de aanwezige brandweerfaciliteiten.
Voor de officiële bekendmaking in de Staatscourant, klikhier.
Zoals jullie weten is er sinds enige tijd een NOTAM voor EHDR van kracht waarin wordt aangegeven dat de brandweerdienst niet beschikbaar is. Wij zijn voornemens om aan te geven in het AIP dat er geen brandweervoorzieningen beschikbaar zijn, zodat we hiermee de NOTAM kunnen beëindigen. Wat we wel in overweging hebben is om de brandweervoorziening op afroep (met een bepaalde notificatie termijn) beschikbaar te stellen, om eventuele uitzonderlijke vluchten en in het geval van evenementen deze dienstverlening officieel te kunnen blijven aanbieden. We willen hierbij meer nadrukkelijk dan in het verleden de samenwerking op zoeken met de lokale brandweer en veiligheidsregio, zodat de lijntjes kort zijn in het uitzonderlijke geval van een calamiteit. Het aanhalen van deze relaties zal ook gunstig zijn om het relatief smalle vliegtuigbrandbestrijdingsteam waar nodig van ondersteuning te voorzien.
We hopen dat we met deze eerste nieuwsbrief een aanzet maken in een optimale informatievoorziening tussen stichting, vrijwilligers en gebruikers. Laat ons vooral weten wat je hiervan vindt, zowel positief als opbouwend via onderstaande button.
Namens havendienst en bestuur,
Harry Broersma - havenmeester
Sikko Brandenburg - bestuurslid airfield operations
Ondanks dat het geen heel mooi weer was, is het evenement toch goed bezocht. Er zijn bijna 100 vliegbewegingen geregistreerd, op het hoogtepunt waren er meer dan 20 vliegtuigen. Ook is het aardig bezocht door belangstellenden uit de omgeving.
Er waren verschillende dealers van vliegtuigen aanwezig, waaronder Tecnam, Sling, JMB en Cirrus. Verder waren naast FlightLevel ook de FAD en AOPA aanwezig. De inwendige mens kon worden versterkt met een hapje van de Foodtruck.
Het evenement begon om 10:00 uur 's morgens en er was meteen al een goede belangstelling. Het (nieuwe) bestuur van de SVD (Stichting Vliegveld Drachten) kwam langs om de sfeer te proeven en een openingswoordje te doen. Eind 2023 heeft de gemeente Smallingerland namelijk het besluit genomen om vliegveld Drachten definitief open te houden en verder te ontwikkelen met luchtvaart en luchtvaart gelieerde bedrijven. Daarom dat ook omwonenden waren uitgenodigd; mooi om te zien dat die, naast de vliegers en passagiers, ook op dit evenement waren afgekomen.
Het evenement is goed en zonder problemen verlopen, mede dankzij de fantastische inzet van de vele vrijwilligers. Namens FlightLevel en de FAD nogmaals bedankt voor jullie inzet!
Het verzoek van AOPA Nederland om in bepaalde gevallen de verplichting een vliegplan in te dienen voor vluchten naar omringende landen af te schaffen is gehonoreerd. De relevante regelgeving wordt aangepast.
U kunt er uiteraard voor kiezen om toch een vliegplan in te dienen. Er kunnen goede redenen zijn om dit te doen. In het besluit wordt hierover het volgende beschreven: Waar geen vliegplan nodig is, blijft het een aanbeveling om een vliegplan in te dienen als men gebruik wil maken van vluchtinlichtingen- of alarmeringsdiensten om een SAR-operatie te faciliteren.
Voor VFR-vluchten van of naar een staat binnen het Schengengebied is geen vluchtplan vereist, tenzij: de betreffende staat heeft een vliegplanvereiste voor VFR-vluchten; B. de vlucht doorkruist het luchtruim van een staat buiten het Schengengebied; of c. het indienen van een vluchtplan is vereist op grond van paragraaf SERA.4001, deel b, subdelen 1, 3, 4 en 6, van Verordening (EU) nr. 923/2012.
Schengenlanden zijn Estland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Hongarije, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Finland en Zweden,evenals de Balearen, de Canarische Eilanden, Madeira en de Azoren.
Zie voor alle informatie over de Stichting Vliegveld Drachten en het vliegveld onderstaande link.
Maandag 6 mei 2024 is tijdens de bestuursvergadering het nieuwe bestuur van Vliegveld Drachten benoemd. Het nieuwe bestuur gaat direct aan de slag en wil op korte termijn kennismaken met alle betrokken partijen op en rond het vliegveld. Burgemeester Jan Rijpstra: "Met de benoeming van een nieuw bestuur krijgen de toekomstplannen van Vliegveld Drachten verder vorm. Het bestuur heeft brede ervaring met besturen en beschikt over luchtvaart technische en financiële kennis om aan de slag te gaan met deze plannen."
Van het voormalige bestuur blijven Wilfried Jellema en Klaas van den Berg voorlopig aan. Nieuwe bestuursleden zijn Hans Doddema, Harald Bouman, Sikko Brandenbrug en Douwe van Drogen. Burgemeester Jan Rijpstra en Douwe de Boer nemen afscheid van het bestuur. Burgemeester Jan Rijpstra: "Als voorzitter ben ik de afgelopen 5 jaar betrokken geweest bij de ontwikkelingen van het vliegveld en ook met het vernieuwen van de statuten om vermenging van functies te voorkomen. Nu is het een goed moment om het voorzitterschap over te dragen omdat de statuten bij de notaris zijn gewijzigd. Ik heb vol vertrouwen in het nieuwe bestuur. Ook wil ik een woord van dank uitspreken aan afscheidnemend bestuurslid Douwe de Boer. Hij heeft zich meer dan 30 jaar bestuurlijk ingezet voor het behouden van Vliegveld Drachten. Dat verdient een groot compliment."
Aan de slag met mooie toekomstplannen
De nieuwe voorzitter Hans Doddema krijgt het stokje overgedragen van oud-voorzitter burgemeester Jan Rijpstra en heeft zin om aan de slag te gaan. Hans Doddema: "Drachten is al heel lang verbonden aan Philips en daarmee ook aan het vliegveld dat Frits Philips in Drachten heeft gebouwd. Nu liggen er mooie toekomstplannen voor ontwikkelingen in de kleine luchtvaart. Daarmee wordt dit enige kleine regionale vliegveld op het vasteland van Friesland behouden. Ik sta te popelen om samen met mijn medebestuursleden, maar zeker ook met de mensen op het vliegveld en de omwonenden, vorm te geven aan de uitvoering van de toekomstplannen."
Ontwikkelingen vormgeven
Het nieuwe bestuur kent de Smallingerlandse samenleving goed. De bestuursleden kunnen met een deskundige en open blik belangrijke ontwikkelingen op het vliegveld vormgeven. Ze gaan snel aan de slag met het mogelijk maken van de bouwplannen van hangarwoningen en overige hangars van initiatiefnemers. Ook verzorgen zij vanaf nu de communicatie richting de directe omgeving van het vliegveld en andere betrokkenen.
Komende 50 jaar vliegveld
Op 14 november 2023 heeft de gemeenteraad van Smallingerland besloten dat Vliegveld Drachten voor de komende 50 jaar als vliegveld blijft bestaan. Vliegveld Drachten kan zich de komende jaren ontwikkelen tot een klein en gezond vliegveld in Fryslân. De huidige gebruikers en initiatiefnemers met plannen voor Vliegveld Drachten willen graag aan de slag met hun plannen. Hiervoor was het belangrijk dat er een nieuw bestuur voor Stichting Vliegveld Drachten komt dat op basis van een nieuwe structuur de exploitatie van Vliegveld Drachten kan organiseren.
VLIEGEN EN BRATWURST: DAGJE DUITSE VELDEN
De plannen voor een vliegweekend naar Saint Omer (LFQN, Frankrijk) lagen er al een tijdje en de datum kwam snel dichterbij. Zoals vaker bij vliegen het geval is, gooide het weer roet in het eten. Met het naderen van de datum werd het er niet bepaald beter op en in de laatste week voor het geplande vertrek tuurden we dagelijks op Windy, hopend op verbetering. Helaas. Donderdags kwam het teleurstellende appje: het gaat niet door. Maar niet lang getreurd want er was snel een alternatief gevonden in de vorm van een dagtripje naar Nordholz-Spieka (EDXN, Duitsland).
Op de dag van vertrek hadden we prima weer en op voorstel van Homme hebben we samen ontbeten in het honk van FlightLevel. De bestemming werd nog even besproken en vervolgens werden de vliegtuigen nagekeken en afgetankt. Uitgeleide gedaan door de eenden die nog altijd op de taxibaan zwemmen, stegen we op vanaf baan 25 om vervolgens met de wind in de rug koers te zetten naar Nordholz-Spieka, een klein vliegveld vlakbij Cuxhaven. Dit veld heeft een eigenaardigheidje: het ligt in de CTR van Nordholz en de grasbaan schurkt tegen de (militaire) asfaltbaan aan.
Eerste stop Nordholz-Spieka - EDXN
Met zes vliegtuigen vliegen we in de richting van Duitsland. We horen elkaar aanmelden bij Eelde voor flightinfo en later schakelt de een na de ander over naar Langen Info. We zijn dan inmiddels Delfzijl gepasseerd en al halverwege de Eems. Bij het passeren van Emden zien we het vliegveld onder de linkervleugel liggen. Weinig activiteit daar.
We vliegen verder, onderlangs de CTR van Wittmundhafen en passeren Jever. Al snel doemt Wilhelmshaven op aan de horizon, met het vliegveld ten zuiden van de stad. Dat veld hebben we vorig jaar aangedaan tijdens onze Waddentrip. Om de Jadebusen over te steken klimmen we wat hoger en vanaf 2500 ft zien we Eckwarderhörne al liggen aan de overkant. Dat valt niet te missen, die haakse hoek in de kust. Vuurtoren Arngast, in het midden van de Jadebusen, is maar een tandenstoker. Je moet weten dat hij er ligt…
Nadat we Butjadingen zijn overgevlogen doemt Bremerhaven op. We hebben schitterend zicht op de karakteristieke skyline van havenkranen, zeecontainers, containerschepen en eindeloze parkeerterreinen met nieuwe auto’s. Met Bremerhaven achter ons naderen we de eerste bestemming van de dag. We melden af bij Langen Info en zoeken contact met de toren van Nordholz-Spieka. Daar horen we dat de CTR niet actief is en we kunnen probleemloos doorvliegen voor de eindnadering. Eenmaal in het circuit is het even zoeken naar de grasbaan (de verlokking van de drie keer zo lange asfaltbaan is groot), maar hij is al snel gevonden.
Jelger had nog een klein verschil van mening (interpretatie?) met de havenmeester. Die gaf de opdracht ‘turn left at the last hangar’ en na landen wilde Jelger dan ook rustig doortaxiën naar de laatste hangar. Tot frustratie van de havenmeester, want de beste man bleek vanuit zijn eigen perspectief te praten. Bij landen op 26 is zijn laatste hangar toch echt onze eerste. Ah, het klassieke geval van 'linksaf bij de eerste hangar' versus 'linksaf bij mijn eerste hangar, jouw laatste'. Of andersom. Gelukkig waren we op de grond en niet in de lucht, anders hadden we nog een heel ander soort luchtverkeersprobleem gehad!
Op naar de koffie, al verdiende het brouwsel dat we opgediend kregen die classificatie eigenlijk niet. Mogelijk (waarschijnlijk) gezet toen het veld openging. Maar die poging tot koffie kon de stemming niet bederven en in overleg werd de volgende stop bepaald. Cruciale voorwaarde voor Martijn was de verkrijgbaarheid van Bratwurst: geen Bratwurst, dan een ander veld. Op Stade (EDHS) zou dit geen probleem moeten zijn en al snel zetten we koers richting Stade.
Yoga op Stade - EDHS
Hoewel we vlak langs Himmelpforten vlogen, hadden we gelukkig geen ontmoeting met Petrus. Na ongeveer een kwartier doemde Stade op, een oud Hanzestadje aan de Schwinge, een zijtak van de Elbe. Terwijl we over een wirwar van hoogspanningsleidingen het circuit binnenvliegen, hebben we mooi zicht op de altstad van Stade.
Stade heeft een asfaltbaan en terwijl we scherp uitkijken voor de gliders die we voortdurend over de radio hoorden, landen we rustig op baan 29. Op het platform staan al een aantal van onze groep te wachten. Uit de Sportcruiser van Martijn staken twee voeten omhoog, en aangezien dat niet een voordehandliggende vlieghouding is, betekende het niet al te veel goeds. Bij vliegen heb je een aantal zaken waar je als vlieger niet altijd evenveel invloed op hebt. Het weer hadden we al gezien, en techniek komt op een goede tweede plaats. Naar links sturen bleek opeens een uitdaging van formaat… In dit geval was het een lekke remcilinder die de pret bedierf. Vooral voor Harm (het bleken zijn voeten te zijn), die al zijn yoga-vaardigheden moest aanspreken om bij het euvel te kunnen. Dat leverde dan wel weer een fraaie foto op :-)
Na de weinig comfortabele noodreparatie zouden we op zoek naar de bratwurst. Dat werd de volgende deceptie, want - zo bleek na een korte verkenning - die was er niet. Aangezien Stade verder weinig te bieden had vlogen we al snel verder naar Ganderkesee (EDWQ), een veld onder de rook van Bremen. Jan was daar een paar weken eerder geweest en het veld heeft een restaurant pal aan de baan. Daar kun je leuk zitten. Zogezegd, zo gevlogen en al snel zaten we allemaal weer in de lucht. Intussen was Martin ingeseind (die had ’s ochtends havendienst en zou ’s middags aansluiten) zodat hij vanaf Drachten direct naar Ganderkesee kon vliegen.
Bratwurst Volksdansen op Gannerkesee - EDWQ
Onderweg naar Ganderkesee kwamen we langs Karlshoefen Airfield, in de midden van nergens, waar net een vliegtuig opsteeg. Vanaf hoogte is dat altijd leuk om te zien. Na een half uur doemde Bremen op en terwijl we Bremen om noord ronden buigen we af naar Ganderkesee. Dat ligt dicht op het stadje zelf en na landen vinden we snel onze weg naar het terras. Heel veel tijd zouden we niet hebben, want de lucht trok al aardig dicht. En ook de beelden op Windy lieten niet veel goeds zien. Terwijl we op het terras zitten zien we Martin en Hero binnenkomen met de PH-4C7. De club is weer compleet.
Tijdens de lunch dienen we de vliegplannen voor Drachten in zodat we snel weg kunnen. Voor Martijn wederom een teleurstelling: ook hier geen Bratwurst. De Schweineschnitzel en mee mogen doen met Duits volksdansen maakte het dan weer een beetje goed. Een aantal van ons moest nog even tanken, en daarna snel terug naar Drachten. Voor wie ooit Ganderkesee bezoekt: ze hebben daar iets bedacht om te voorkomen dat je het circuit te ruim vliegt. Op één van de hoeken staat een mast van ruim 1000 ft. En laat dat nou ook de circuithoogte zijn....
En weer terug
Vlak bij de grens zien we de grote witte blokkendoos van de Meyer Werft liggen, een niet te missen object in het landschap. Helaas ligt er geen cruiseschip te wachten op zijn Ems Convoyance (imposant gezicht is dat altijd!) en al snel bereiken we de grens. We melden af bij Langen Info en zoeken weer contact met Eelde om door de CTR te kunnen vliegen. Het weer wordt slechter en omvliegen kost te veel tijd. Een kwartier later vliegen we boven het veld en als we de CTR verlaten begint het steeds meer te verslechteren. Terug bij Drachten vragen we om een straight-in en even later staan aan de grond op een zeiknat Drachten.
Met drie Duitse velden bezocht en bijna 300NM gevlogen was dit een mooi alternatief voor Saint Omer!
Gereed voor vertrek
Stade Airfield
Sportcruiser-yoga
OE-CRU op Gannerkesee
Poging tot Duits volksdansen
Het Ministerie heeft de regeling omtrent vliegplannen gewijzigd, de regeling kun je hier downloaden:
Een toilettas en een gevulde benzinetank is bijna alles wat je nodig hebt voor een korte 2-daagse vliegtrip.
Zaterdagochtend met stralend weer en goede vooruitzichten waren we met de Tecnam PH-4Q6 en de Sportcruiser PH-POJ om 10.30 uur vertrokken richting Celle Arloh (EDVC). We hadden besloten een 1 ste stop te maken in Ganderkesee (EDWQ).
Met een sterke rugwind waren we daar in ruim een uur. Vervolgens door naar de 2 e stop Lueneburg (EDHG). Het eens zo florerende veld leidde wat een kwijnend bestaan vanwege de torenhoge jaarlijkse bijdrage van € 90.000, - aan de gemeentekas.
Na een korte stop vlogen we oostelijk van de grote Lueneburger heide naar de
eindbestemming Celle Arloh. Een prachtig veld midden in een natuurgebied. We werden gastvrij onthaald en speciaal voor ons werd er een gevulde verlate lunchmaaltijd klaar gemaakt en hebben we daar getankt.
In het nabijgelegen stadje Celle (2x Drachten) hadden we een hotel (Intercity hotel) in het centrum. Het warme weer zorgde voor gezelligheid op royaal gevulde terrassen tot laat in de avond.
De volgende ochtend vertrokken we naar Rothenbuerger Wueme (EDXQ). Een mooi en
groot veld met hoge militaire verkeerstoren (niet meer in gebruik). Daar het terras pas om.14.00 uur zou worden geopend, besloten we door te vliegen naar Juist (EDWJ) om daar van koffie en een lunch te genieten. De harde en koude wind op het zonnige eiland stond in schril contrast met de warme zaterdag.
Om 16.30 uur waren we terug in Drachten en konden we terugkijken op een geslaagde
vliegtrip. De korte trip was goed georganiseerd door FAD en zeker voor herhaling vatbaar.
Vliegers: Alle van der Veen, Freerk Bouwer, Jan Vroom, Piet Smid
Opendag en Fly-In vliegveld Drachten.
Op zaterdag 8 juni organiseren Flight Assosiation Drachten en FlightLevel een Open dag met Fly-In op vliegveld Drachten. Op deze dag verwelkomen wij graag iedereen, zoals vliegers, vliegenthousiastelingen, omwonenden en belangstellenden. Verschillende bedrijven, instellingen en verenigingen, al dan niet vlieg-gerelateerd, zullen zich op het vliegveld presenteren. En ook voor de inwendige mens wordt gezorgd!
10 februari s morgens vroeg staat de bus op EHDR klaar voor een bezoek aan de Airbus Fabriek in Hamburg. Per keer mogen er maximaal 25 personen (groep) de fabriek in en dat aantal hadden we snel bij elkaar. De reis duurde ca 4 uur en viel eigenlijk best mee omdat iedereen elkaar wel wat te vertellen had. Een quiz met vragen over de kleine
luchtvaart verkorte de reis ook. En opeens ben je er.
Het enorme terrein met veel hallen voor de samenbouw van de verschillende types Airbus toestellen.
De hoofdvestiging van Airbus is in Toulouse. Complete vliegtuigbouw vindt plaats in Toulouse, Hamburg, Sevilla en in Tianjin. Onderdelen geproduceerd in St. Nazaire, Filton, Broughton, Bremen, Laupheim, Nordenham, Stade, Varel en Madrid. Om al die componenten op tijd aanwezig te krijgen voor de assemblage vliegen er dagelijks 5 Beluga’s.
“
De Beluga vliegt dagelijk tussen de fabrieken om de vliegtuig-delen aan te voeren.
Helaas” wordt de A380 niet meer gebouwd (er vliegen nog ca 130), de marktvraag is veranderd naar kleinere en zuiniger toestellen. De A380-hallen worden momenteel omgebouwd en geschikt gemaakt voor o.a. de A320 productie. Per maand worden er momenteel 50 Airbussen gebouwd! Er werken maar liefst 40.000 mensen en door de toename in populariteit van de nieuwste A320NEO (New Engine Option) moet dit aantal groeien naar 75.000 medewerkers!
Airbus familie
De huidige levertijd is maar liefst 4 jaar en er is een orderportefeuille van 7500 toestellen! Tot 9 maanden voor de productie kunnen klanten hun wensen voor het toestel nog aangeven daarna niet meer. Het vergt een enorme logistiek om de productie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Denk maar eens aan de 2 miljoen onderdelen per een toestel. Airbus staat bekend om hun technische/aerodynamische innovatie kracht die o.a. leidt tot zuiniger toestellen. Vanuit verschillende Europese Airbus fabrieken komen romp- en vleugeldelen aan voor samenbouw en uiteindelijke levering aan de klant.
Opvallend schone en geordende hallen.
De rondleiding duurde ca 2.5 uur met de eigen bus van hal naar hal waar de verschillende producties plaatsvinden. De rondleiding in de hallen werd op prettige wijze gedaan door een oud Airbus medewerker, die had de laatste 20 jaar gewerkt aan de APU (Auxillery Power Unit), die zit in de staart de Airbussen. Het was zaterdag en daardoor werd er weinig gewerkt.
Een opmerkelijk feit met een Nederlands tintje. We zagen een toestel gereed staan voor een Indiase budget luchtvaartmaatschappij IndiGo. Dit bedrijf behoort tot de top 10 van de wereld en staat onder leiding van ex KLM-er Elbers. IndiGo heeft vorig jaar 500 Airbus A320 toestellen besteld!
Graag hadden we op de werkvloer gelopen en meer van “de techniek” willen horen en zien maar dit is niet toegestaan. Maar ook van bovenaf waren de uitzichten erg mooi.
Foto’s mochten er helaas niet worden gemaakt, alle foto’s in dit verhaaltje zijn van Airbus zelf.
Een paar interessante Airbus Internet-sites voor de liefhebber:
Hamburg Finkenwerder Airport - Wikipedia
Airbus factory tour (werksfuehrung.de)
beluga airbus video - Google Zoeken
Airbus in Germany | Europe | Our Worldwide Presence | Airbus
Airbus Operations GmbH - HAMBURG AVIATION e.V. (hamburg-aviation.de)
Boeing Order, Airbus Order News & A220 Updates - YouTube
(9) Airbus Netherlands B.V.: overzicht | LinkedIn
De Airbus A380: Feiten en cijfers | Easy Airport Parking
De prijswinnaar van de quiz wordt op de Algemene ledenvergadering van 7 maart bekend gemaakt.
De heen en terugreis verliepen vlekkeloos, met dank aan de chauffeur, en om ca 19:30 waren we weer terug op EHDR.
We kijken terug op een zeer geslaagde FAD-activiteit en een heel gezellige dag!
Klaar om af te leveren !
De werkzaamheden voor het opknappen van de baan en het aanbrengen van nieuwe belijning is klaar!
Er kan weer worden gevlogen!
Binnenkort zullen de wijzigingen ook in de AIP verschijnen inclusief het aangepaste circuit.
Schagen infra BV gaat in week 10, vanaf 4 maart, beginnen met het eerder aangekondigde baanonderhoud en het aanbrengen van de nieuwe belijning.
De verwachting is dat de werkzaamheden bij werkbaar weer de gehele week 10 gaan duren en met een eventuele uitloop naar week 11.
Gedurende deze werkzaamheden is het vliegveld gesloten.
Op 8 zaterdag juni organiseren vereniging Flight Association Drachten en Flight level (GA/MLA vliegschool op EHDR) een OPEN DAG in combinatie met een FLY-IN op vliegveld Drachten (EHDR).
De vorige Fly In was succesvol en daarom organiseren wij dit graag weer, maar nu met een bijzonder thema. Wij vieren die dag namelijk het positieve besluit dat de Gemeente Smallingerland op 14 november 2023 heeft genomen om het vliegveld definitief open te houden en verder te ontwikkelen met luchtvaart en aan de luchtvaart gelieerde bedrijven. Hiervoor is inmiddels veel belangstelling.
Vorig jaar is het behoud van het vliegveld door kwartiermaker Erik Lagerweij voor de Stichting Vliegveld Drachten (SVD) uitgebreid onderzocht. Medio 2023 heeft kwartiermaker Erik Lagerweij een positief advies aan de gemeente Smallingerland kunnen uitbrengen waarmee de raad in november heeft ingestemd.
Wij kiezen voor combinatie van een OPEN DAG met FLY-IN om ook de omwonenden uit de regio Drachten bij deze dag te betrekken. Wij verwachten een flink aantal bezoekers zowel uit de regio als van MLA/GA vliegers uit heel Nederland.
Er zullen diverse stands zijn van luchtvaart gerelateerde bedrijven en er zijn mogelijkheden voor een hapje en een drankje.
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Onderstaande is onderdeel uit de kamerbrief over diverse luchtvaartonderwerpen.
“De Verordening (EU) 2018/1139 inzake luchtvaartveiligheid en EASA biedt lidstaten de mogelijkheid om MLA’s met een maximaal startgewicht tussen 450 en 600 kg onder nationaal beleid en regelgeving te brengen (opt-out). Een aantal EU lidstaten, waaronder Duitsland en Tsjechië, maken gebruik van deze mogelijkheid. Ik heb besloten om ook gebruik te maken van deze opt-out mogelijkheid. Een hoger startgewicht geeft meer mogelijkheden om veiligheid verhogende apparatuur in te bouwen. Hiermee wordt het tevens mogelijk een elektrische versie, die met relatief zware batterijen vliegt, aantrekkelijker te maken als alternatief. Dit past bij de voortrekkersrol die Nederland wil innemen voor elektrisch vliegen”.
Zaterdagavond hebben we het jaar afgesloten met een gezellige kerstborrel.
Ondanks de donkere winderige dag was er een goede opkomst!
Het was nog even spannend of de tent vanwege de harde wind kon worden opgezet, maar met wat extra inspanningen van een aantal leden is dat toch gelukt 😊.
Het was een mooi moment om samen terug te kijken op de ontwikkelingen in het afgelopen jaar.
Het jaar 2023 kenmerkte zich door veel mooie gebeurtenissen, maar de positieve besluitvorming over het vliegveld is wel het meest bepalend geweest. Er zijn voldoende plannen om hier de komende jaren invulling aan te geven.
De avond was uitstekend verzorgd met passende Kerstversieringen, hapjes en drankjes.
De snert en goulash soep (van hoge kwaliteit overigens) gingen er bij iedereen goed in!!!
Een kerstviering die zeker voor herhaling vatbaar is!
De avond werd gezamenlijk verzorgd door FAD en FlightLevel.
Met een redelijke opkomst (het mag trouwens wel wat meer 😊) was het een nuttige, leerzame en gezellige avond. Allemaal maken we situaties mee om met elkaar te delen en van te leren. De presentaties werden door FlightLevel en FAD gegeven.
Presentatie Martin Hansen, FlightLevel
** Zie ook “verklaring Safety Management Systeem”, beschikbaar bij FlightLevel
Presentatie Jan Vroom en Piet Smid, FAD
Een aantal praktijksituaties
Een situatie waarbij het weer in
korte tijd “zomaar” verandert. Een wolkendek wordt steeds lager en schuift snel op, of heiigheid rolt sneller dan je verwacht over het landschap
Over beide presentaties ontstonden levendige gesprekken en dat was juist de bedoeling. Niet alles is te voorkomen was een van de conclusies, maar je kunt wel eventuele risico’s minimaliseren of niet accepteren. Gelukkig waren er over 2023 geen ernstige voorvallen te melden
Als je leermomenten, incidenten en gevaren tegenkomt, of verbetermogelijkheden, meld deze dan!
FlightLevel heeft hiervoor een formulier beschikbaar waarop het incident/voorval kan worden gemeld, het mag natuurlijk ook anoniem of mondeling. Volgend jaar zullen er weer een aantal Safety-avonden worden ingepland want we merken dat het positief wordt ontvangen en dat we er allemaal van kunnen leren.
We zouden ook graag zien dat de nieuwe SVD hier een coördinerende/toezichthoudende rol gaat spelen. Ook kunnen we uitzoeken op welke wijze dit geanonimiseerd op de website voor leden toegankelijk kan worden gemaakt.
Het is en blijft een continu proces van leren en verbeteren!
Op Zaterdag 23 December organiseren we een kerstborrelmet lekkere hapjes, drankjes en natuurlijk gezelligheid!
We kunnen hierbij nog wat hulp gebruiken van vrijwilligers. Wil je even meehelpen, stuur dan even een berichtje naar Homme of per mail naar secretaris FAD
Locatie:Kantoor FlightLevel
Aanvang: vanaf 17:00 uur
In het eerste deel praat Martin ons bij over veiligheid, het tweede deel van de avond wordt een interactieve uitwisseling van ervaring met de aanwezigen onder leiding van FAD. Kortom, een leerzame avond!
Locatie: Kantoor FlightLevel
Aanvang: 19:30 uur
Dubbelklik hier om uw eigen tekst toe te voegen.
Dubbelklik hier om uw eigen tekst toe te voegen.
De reservering is op basis van tijdstip van inschrijving
Een voorlopige indicatie van de all-in kosten (bustour, entree excursie Airbus fabriek) is ca € 40,- voor FAD leden, e.e.a. is afhankelijk van de belangstelling.
Meer informatie over het programma volgt in december.
Informatie over de excursie bij Airbus vind je via onderstaande link:
Opgeven via Klaas Pieter Hoogland: secretaris@flightassociationdrachten.nl
Zaterdag 10 februari 2024 organiseert FAD samen met FlightLevel een dagtour naar de Airbus fabriek in Hamburg.
We gaan hiervoor een bus huren om vanuit Drachten gezamenlijk te vertrekken. Aangezien we dit tijdig bij Airbus moeten reserveren vragen we jullie ons z.s.m. (maar uiterlijk 8 december) te laten weten of je geïnteresseerd bent om mee te gaan. Uiteraard mag je familie/vrienden meenemen.
Vanaf heden is er bij FlightLevel een Katana D-ECPU per direct beschikbaar voor opleiding en huur.
Via Flysoon kun je het toestel reserveren.
Het uurtarief is € 170,-.
17 November arriveerde de D-ECPU op Drachten. Een mooie aanwinst !
Momenteel is alleen Joan op de Katana als instructeur uitgecheckt, de anderen zullen spoedig volgen.
Wij wensen iedereen veel vliegplezier !
Bestuur FAD
Op dinsdag 31 oktober was er de geplande Ronde Tafel bij de gemeente Smallingerland.
Dit voorafgaand aan het raadsvoorstel en besluit “Toekomst Vliegveld Drachten".
Tijdens de Ronde Tafel konden raadsleden in gesprek met inwoners, betrokkenen en belanghebbenden en initiatiefnemers van Vliegveld Drachten.
Er was een grote opkomst. Vrijwel alle stoelen waren bezet. Een aantal omwonenden hadden zich laten vertegenwoordigen. Deze vertegenwoordigers gaven aan wat hun bezwaren waren tegen de voorgenomen plannen voor het vliegveld.
Er werden een aantal vragen aan de wethouder en initiatiefnemers/belanghebbenden gesteld. Een tweetal raadsleden maakten van de gelegenheid gebruik om een aantal vragen aan de belanghebbenden/initiatief nemers te stellen. Nieuwe gezichtspunten over de plannen kwamen niet aan de orde. De vragen die er waren konden duidelijk en naar tevredenheid worden beantwoord. Vanaf de publieke tribune werden geen vragen gesteld.
De Ronde Tafel werd om 20.00 afgesloten en de gemeenteraad zal op 14 november een besluit nemen.
Op dinsdag 14 november jl. stemt de raad van de Gemeente Smallingerland met grote meerderheid van stemmen in met de verdere ontwikkeling van vliegveld Drachten.
De gebruikers van het vliegveld zijn vanzelfsprekend erg blij met dit besluit. Na een periode van ruim 20 jaar onzekerheid kunnen we nu eindelijk met z’n allen vooruitkijken en krijgen de ondernemers en belanghebbenden vrij baan om te investeren in bedrijvigheid op het vliegveld.
De Stichting VliegveldDrachten (SVD) gaat de exploitatie en ontwikkeling uitvoeren. Laten we hopen dat de Stichting voortvarend te werk gaat en er ook mogelijkheden komen voor versnelde procedures zodat eind volgend jaar al het nodige zichtbaar is. Dit is voor de gemeente van groot belang omdat er dan erfpachtgelden terug in de gemeentekas vloeien. Nu begint het pas echt: Voordat dit allemaal daadwerkelijk kan beginnen zal het bestemmingsplan moeten worden aangepast voordat er bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. Ook de infrastructuur op het vliegveld zal moeten worden aangebracht om de ontwikkeling mogelijk te maken en verder te stimuleren.
Grote complimenten voor de initiatiefnemers en plannenmakers die voor dit resultaat hebben gezorgd en wij wensen alle betrokkenen heel veel succes toe om er samen een mooi vliegveld van te maken!
Bestuur FAD
Op 14 November vindt de raadsvergadering plaats met daarin een besluit over de toekomst van vliegveld Drachten.
Wil je de raadsvergadering volgen? Ga dan naar de site van de gemeente. Smallingerland: https://smallingerland.notubiz.nl/vergadering/1049033